Nou, is er nog iemand niet boos? Alleen in m’n eigen stad al. Ik zap langs het lokale Utrechtse stadsnieuws: protest tegen dit, tegen dat. Mijn favoriete jazzpodium sluit wegens minder subsidie en het personeel komt in verzet tegen het bestuur, lokale kunststudenten lopen een protestmars, m’n buurjongen (kunststudent) meldt dat z’n vervolgopleiding is wegbezuinigd. Toekomstplannen vallen in het water.

Misschien ook voor de Spanjaarden die zich af en toe verzamelen op het Domplein. Ik praat ‘s avonds in de kroeg met een vriend van de gemeente: op sommige afdelingen verliest 30% z’n baan. Op facebook krijg ik pamfletten opgestuurd en discussies te lezen over bezuinigingen. Het landelijk nieuws: een “mars der beschaving” naar Den Haag als protest, het openbaar vervoer blijft acties aankondigen, de vakbondachterban (betekent het woord achterban nog iets tegenwoordig?) is tegen het pensioenakkoord en een groot deel verliest het vertrouwen in Jongerius.

Ik luister radio: FunXradio meldt dat ze misschien verdwijnen wegens bezuinigingen. Ik praat met m’n zus, (arts, nooit ontzettend politiek actief geweest); ze vindt de bezuinigingen in de zorg onbegrijpelijk en vraagt zich af wat we kunnen doen. Ik zeg: ook in jouw stad (H’lem) staan mensen op. Even terug in mijn functie als consument, bekijk ik een videoreview voor een e-reader. Welk boek wordt gebruikt als voorbeeld? “On the duty of civil disobedience”! Sluikreclame in een reclame voor verzet?! Is het dat ik erop let?

Misschien omdat de scheidingen duidelijker zijn. Kaarten liggen open. Politieke leiders zijn graaiers, en zo zien sommigen er ook uit. Ze houden van lekker eten en er kan wel een zwembandje vanaf, maar liever zoeken ze na hun politieke carriere zonder gêne een lucratieve baan in een sector die ze kort daarvoor nog ‘reguleerden’. De getroffenen zijn duidelijk niet alleen ‘linkse zakkenvullers’, of elitaire ‘studenten die later toch meer gaan verdienen’, maar de zwakste schouders van de samenleving, daklozen, degenen die zorg nodig hebben, of speciaal onderwijs, of gewoon een pensioen. Het economisch nieuws meldt ondertussen vooral dat het iets minder gaat op de beurs, terwijl het nog wel het jaar van de aandeelhouder ging worden! Straks komen aandeelhouders ook nog in verzet! Tegen, zichzelf?

